1- دانشجوی دانشگاه تهران،
2- دانشگاه تهران- ، mortezasoltanee@ut.ac.ir
3- انستیتو پاستور ایران،
4- دانشگاه تهران،
چکیده: (1350 مشاهده)
این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر تجاریسازی محصولات در شتابدهندههای بیوتکنولوژی پزشکی میپردازد که اولویت عوامل نیز در آن مشخص میشود. پژوهش کاربردی بوده و از نوع توصیفی پیمایشی است و در دو فاز کیفی و کمی انجام شده است. برای ارائه چارچوب تجاریسازی محصولات در شتابدهندههای بیوتکنولوژی پزشکی که هدف کلی این پژوهش میباشد، از خبرگان آگاه مصاحبه صورت گرفت. 62 کد فرعی به عنوان عوامل موثر در تجاریسازی محصولات در شتابدهندههای بیوتکنولوژی پزشکی به دست آمد که در 5 بعد اصلی شامل فردی، سازمانی، صنعت و رقابت، نهادی و محصول دستهبندی شدند و به صورت یک چارچوب ارائه شده است. در فاز کمی بعدهای اصلی و نیز تمهای فرعی در بعد اصلی رتبهبندی شدند. در نهایت اولویت بعدهای اصلی بدین صورت بود: 1. فردی (ویژگیهای شخصیتی، رفتاری و ذهنی منتور و مدیر) 2. صنعت و رقابت (تعامل با شرکتهای دارویی تولیدکننده به عنوان مشتری، سرمایه گذاران و ...) 3. سازمانی (تجربه تیمهای استارتاپی، استراتژی مدون، R&Dو ...) 4. محصول (ارزش افزوده و هایتک) 5. نهادی (عملگرا بودن دولت به شعارهای کشور، تعامل با مدیران دولتی و ... ).
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
بیوتکنولوژی دارویی دریافت: 1399/12/10 | پذیرش: 1400/12/15 | انتشار: 1402/4/19